سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

به وسیله ای مکانیکی که دارای موتورهای AC است و باعث کاهش موقت بار و گشتاور در سیم های اتصال قدرت و افزایش جریان الکتریکی موتور می شود، سافت استارتر گفته میشود. این وسیله مکانیکی به دلیل نوع عملکردی که دارد باعث کاهش فشارهای الکترودینامیکی کابل های شبکه توزیع برق، کاهش تنش موتور و شفت و افزایش طول عمر سیستم می شود. در ادامه به توضیح کامل تری از سافت استارتر و نحوه عملکرد آن می پردازیم و همچنین مجموعه صنعتی بزرگ پارس خورشید را که در زمینه تامین تجهیزات مهم و ضروری مانند، سافت استارتر فعالیت دارد را معرفی می کنیم.

images 1692258780 64ddd1dcbef39 - سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید بهترین سیستم راه اندازی نرم.

 

 

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر (راه انداز نرم) دستگاهی برای انتقال توان به موتورها به صورت تدریجی و نرم است و با کنترل کردن جریان های ورودی به الکتروموتورها باعث عملکرد بهتر آنها می شود. یکی از موتورهای الکتریکی که امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند، موتورهای الکتریکی 3 فاز AC هستند و نحوه راه اندازی آنها مهم ترین دغدغه صاحبان صنایع است.

انتقال نیرو برای راه اندازی موتور باید به صورتی باشد که آسیبی به شبکه برق متصل به موتورها وارد نشود و مشکل فنی برای آن به وجود نیاید. به طور کلی جریانی که برای راه اندازی موتورها مصرف می شود 5 تا 8 برابر از جریان نامی و طبیعی موتور بیشتر است. استارت و راه اندازی موتور حدود 1 ثانیه تا نیم دقیقه می باشد اما به دلیل جریان زیاد برق مصرفی در این مدت شبکه برق متصل به موتور دچار افت ولتاژ شدید شده و عملکرد سایر تجهیزات متصل به برق را تحت تاثیر قرار می دهد. سافت استارترها از نظر فاز در دو نوع، دو فاز و سه فاز وجود دارند و از نظر سیم بندی در دو مدل، سه سیمه و شش سیمه تولید می شوند.

images 1692258789 64ddd1e576cbf - سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

Soft Starter

 

معرفی انواع سافت استارترها از نظر ساختاری

به طور کلی سافت استارترها از نظر ساختاری به دو مدل سافت استارتر دیجیتال و سافت استارتر آنالوگ طراحی و تولید می شوند. در ادامه ویژگی هر کدام از آنها را بررسی می کنیم.

سافت استارتر دیجیتالاین مدل سافت استارترها مجهز به یک صفحه نمایش دیجیتال هستند. بر روی صفحه نمایش دیجیتال اطلاعاتی مربوط به توان، دما، جریان، نحوه راه اندازی و… درج شده است.

سافت استارتر آنالوگاین مدل سافت استارترها صفحه نمایشی برای نشان دادن مشخصات مربوط به عملکرد دستگاه ندارند و کارکرد آنها مانند یک سوئیچ می باشد. مدل آنالوگ این دستگاه به دو نوع ساده و آنالوگ تقسیم می شود. نوع ساده سافت استارترهای آنالوگ تنها مشخص کننده زمان استارت و میزان ولتاژ دستگاه می باشد. در نوع آنالوگ سافت استارترها مواردی مانند، زمان توقف و محدودیت جریان قابل تنظیم کردن هستند.

راه اندازی موتورها چگونه انجام می شود؟

راه اندازی موتورها در صنعت به 5 روش مختلف شامل، راه اندازی مستقیم یا دایرکت آنلاین، راه اندازی ستاره مثلث، راه اندازی توسط اتو ترانسفورمر، راه اندازی توسط سافت استارتر و راه اندازی توسط اینورتر با درایو فرکانس متغیر انجام می شوند.

انتخاب مناسب ترین روش برای راه اندازی موتور به تشخیص کارشناس پروژه و عواملی مانند، نوع پروژه، سایز کیلووات موتور، شرایط شبکه برق متصل و هزینه ای مالی انجام می شود. هر کدام از روش ها ویژگی های مشخص و مربوط به خود را دارند و از مزایا و معایب مختلفی برخوردار هستند.

images 1692258789 64ddd1e57cc2f - سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

عملکرد راه اندازی نرم در الکتروموتورها چگونه است؟

عملکرد راه اندازی نرم در الکتروموتورها چگونه است؟

همانطور که گفتیم موتورهای القایی هنگام استارت کار خود جریان برق زیادی نیاز دارند و این میزان 5 تا 8 برابر از جریانات نامی موتور بیشتر است. برای القای ولتاژ و راه اندازی موتورها لازم است تا تغییرات نسبی در نظر گرفته شود. برای القای ولتاژ و جریان راه اندازی اتصالات برق صنعتی تغییرات نسبی لحاظ می شوند.

موتورهای الکتریکی برای شروع و رسیدن به سرعت نامی جریان زیادی از شبکه برق را مصرف می کنند و باعث به وجود آمدن جریانات هجومی می شوند. این جریان هجومی باعث آسیب به سایر قطعات می شود. عملکرد کلی سافت استارترها به این صورت است که جریان هجومی هنگام استارت موتورها را محدود می کنند. این دستگاه با راه اندازی موتور به صورت تدریجی و آرام باعث افزایش طول عمر الکتروموتورها و عملکرد بهتر آنها می شود.

مکانیسم عملکردی Soft Starter

روش عملکردی سافت استارترها برای راه اندازی الکتروموتورها با کاهش ولتاژ اتفاق می افتد و در این فرایند با کم شدن میزان گشتاور راه اندازی موتور انجام می شود. راه اندازی موتورها با استفاده از روش کاهش ولتاژ برای موتورهایی با بار سبک بسیار مناسب و کاربردی است. روش ستاره مثلث و اتوترانسفورمر از دیگر روش هایی هستند که مکانیسم عملکردی آنها براساس راه اندازی موتورها با کاهش میزان ولتاژ می باشد. سافت استارتر نسبت به این دو روش پیشرفته تر بوده و از مزایایی بیشتری مانند، سرعت بالا، راه اندازی نرم، ذخیره انرژی و… برخوردار است.

سافت استارترها دارای یکسو کننده سیلیکونی است و از این طریق اتصال موتور به شبکه برق در این دستگاه انجام می پذیرد. این ویژگی از مهم ترین قابلیت های راه اندازی نرم می باشد. وجود این قابلیت در سافت استارترها این امکان را ایجاد می کند تا کنترل کامل بر ولتاژهای مختلف وجود داشته باشد و راه اندازی نرم و تدریجی انجام گردد. در این روش راه اندازی، الکتروموتورها از زمان شروع تا رسیدن به ولتاژ نامی بهترین نوع عملکرد خود را دارند زیرا بعد از راه اندازی نرم با افزایش تدریجی دور موتور میزان ولتاژ هم زیاد می شود. . با وجود این دستگاه استپ موتورها هم با حرکات نرم و بدون بروز هرگونه ضربات مکانیکی انجام می شوند.

سافت استارترها همانند یک رگولاتور ولتاژ الکتریکی عمل می کنند و تغییری در فرکانس های موتور به وجود نمی آورند. اینورترها قابلیت این را دارند تا فرکانس های الکتروموتورها را تغییر دهند. مجموعه بزرگ پارس خورشید علاوه بر تولید سافت استارتر ها در زمینه اینورتر و اسید استئاریک هم فعالیت دارد.

بعد از راه اندازی سیستم موتورها توسط سافت استارتر دیگر نیازی به این سیستم در مدار الکتریکی نیست و توسط کنتاکتور بای پس از مدار خارج می شود.

کنتاکتورهای بای پس در دو مدل داخلی و خارجی وجود دارند. مدل داخلی آنها در سافت استارترها قرار دارد و با وجود این قطعه دیگر نیازی به بای پس خارجی نمی باشد. در مواقعی که راه اندازها مجهز به این سیستم نباشند لازم است تا از بای پس خارجی در مدار استفاده شود.

images 1692258796 64ddd1ec8777b - سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت صنعتی پارس خورشید.

 

معرفی شرکت پارس خورشید

گروه صنعتی پارس خورشید مجموعه ای بزرگ در زمینه تامین مواد اولیه برای تولید انواع تجهیزات صنعتی است. وجود مواد اولیه باکیفیت بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان در صنایع مختلف می باشد. پارس خورشید با تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم برای صنعت فولاد، لاستیک سازی، پتروشیمی و… روند تولید را آسان و بهینه می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات این مجموعه کافی است به وب سایت پارس خورشید به نشانی www.parskhorshid.com سر بزنید.

 

 

/ پایان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR