دلیل آفلاین شدن پرینتر چیست ؟

 

آفلاین شدن پرینتر خصوصا زمانی که سر شما شلوغ است و برای پرینت گرفتن اسناد عجله دارید می تواند بدترین اتفاق روز شما باشد. یکی از مشکلاتی که کاربران ممکن است حتی چندین بار نیز آن را تجربه کنند، آفلاین شدن پرینتر است. در این شرایط پرینتر از کار می افتد و پیغامی مبنی بر آفلاین بودن دستگاه روی صفحه نمایش داده می شود. به صورت معمول دلیل آفلاین شدن دستگاه های پرینتر قطع شدن اتصال این دستگاه ها با کامپیوتر یا لپ تاپ است.

 علاوه بر این، در صورتی که درایور این دستگاه ها آپدیت نباشد هم اتصال شان قطع شده و آفلاین می شوند. معمولا آفلاین بودن پرینترها مشکل چندان پیچیده ای نیست و می توان به راحتی آن را برطرف کرد. در ادامه این مطلب با روش هایی که می توان با آنها مشکل آفلاین شدن پرینتر را برطرف کرد بیشتر آشنا می شویم.

 

دلیل آفلاین شدن پرینتر چیست ؟

 

روش هایی رفع مشکل آفلاین شدن پرینتر

زمانی که پرینتر شما آفلاین می شود در واقع شما نمی توانید اسنادتان را با دستگاه چاپ کنید. با توجه به نظر کارشناسان نمایندگی پرینتر HP در نتیجه در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید اقداماتی برای رفع مشکل دستگاه و آنلاین کردن آن است. برای این که مشکل آفلاین شدن پرینتر را برطرف کنید چند گزینه زیر پیشنهاد می شود:

  • بررسی اتصالات دستگاه
  • ریستارت کردن پرینتر و کامپیوتر
  • بررسی ارورهای پرینتر
  • ریست کردن دستورات پرینت
  • به روز رسانی درایور پرینتر
  • وضعیت پرینتر در ویندوز را بررسی کنید
  • Print Spooler Service را مجددا راه اندازی کنید
  • نصب مجدد پرینتر

در ادامه هر یک از این راه حل های زیر را توضیح می دهیم.

 

بررسی ارورهای پرینتر

به صورت معمول زمانی که مشکلی در روند کار پرینترها ایجاد می شود این مشکل با یک سری ارورها روی دستگاه نمایش داده خواهد شد که شما می توانید با توجه به این ارورها برای رفع آنها اقدام کنید. برای مثال ارور x به شما دلیل سیاه شدن کاغذ هنگام پرینت را می گوید یا اروری دیگر دلیل چاپ نکردن پرینتر را اعلام می کند. با بررسی ارورهای روی دستگاه می توانید متوجه شوید که علت بروز مشکل آفلاین شدن پرینتر چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ارورهای دستگاه خود می توانید از دفترچه راهنمای پرینتر، وب سایت شرکت یا نمایندگی اچ پی کمک بگیرید.

 

ریست کردن دستورات پرینت

اقدام بعدی برای رفع مشکل آفلاین شدن پرینتر در صورتی که روش های قبلی نتیجه بخش نبود، پاک کردن تمامی کارها و دستورات چاپ از صف پرینت است. در صورتی که چاپ یکی از اسناد دچار مشکل شده باشد سایر پرینت های بعدی نیز متوقف می شود و به همین دلیل هم دستگاه شما کار نمی کند. در نتیجه با ورود به سیستم ویندوز در بخش DEVICES می توان با پیدا کردن نام پرینتر، روی آن کلیک کرد و با رفتن به قسمت Open Queue با انتخاب گزینه Cancel All Documents تمام اسناد صف چاپ را پاک کرده و آن را خالی کنید. احتمال زیاد انجام این کار می تواند مشکل آفلاین بودن دستگاه را برطرف کند.

 

ریست کردن دستورات پرینت

 

بررسی اتصالات دستگاه

همانطور که پیش از این هم گفتیم اولین و اصلی ترین دلیل آفلاین شدن پرینتر قطع شدن اتصالات آن با  کامپیوتر یا لپ تاپ است. در نتیجه در اولین و ساده ترین اقدامی که می توانید انجام دهید باید اتصالات و کابل های پرینتر را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصالات مشکلی ندارند و هیچ گونه پارگی یا قطع شدگی در کابل ها وجود ندارد. برخی از دستگاه ها به صورت بی سیم و از طریق وای فای به کامپیوتر متصل ند. در خصوص این دستگاه ها هم بهتر است از وصل بودن وای فای و درست بودن تنظیمات اینترنت مطمئن شوید. گاهی لازم است یک بار وای فای و پرینتر را ریستارت کنید یا این که تنظیمات اینترنت را مجددا انجام دهید تا اتصال بین پرینتر و کامپیوتر مجددا برقرار شود.

 

به روز رسانی درایور پرینتر

یکی دیگر از مهمترین دلایل آفلاین شدن پرینتر به روز نبودن درایور پرینتر است. اگر درایور به روز رسانی نشده باشد یا این که نصب آن به درستی انجام نشده باشد، به احتمال زیاد دستگاه آفلاین می شود. برای به روز رسانی کردن درایور یا باید وارد وب سایت سازنده پرینتر شده و با دریافت آخرین نسخه درایور پرینتر آن را به روز رسانی کنید. در غیر این صورت می توانید از روش خودکار برای به روز رسانی کردن پرینتر استفاده کنید. برای این منظور به نرم افزارهای اختصاصی نیاز است که با نصب آنها روی سیستم می توان نسخه های آپدیت موجود را دریافت و درایور را به روز رسانی کرد. با به روز کردن درایور پرینتر به احتمال بسیار زیاد دستگاه از حالت آفلاین خارج می شود.

 

وضعیت پرینتر در ویندوز را بررسی کنید

کار دیگری که باید در صورت آفلاین شدن پرینتر انجام دهید، بررسی وضعیت پرینتر در ویندوز است. ممکن است بعد از به روز رسانی کردن درایور پرینتر به وسیله ویندوز در تنظیمات آن یک سری تغییرات ایجاد شده باشد و پرینتر روی حالت آفلاین قرار گرفته باشد. در این شرایط بهتر است در ویندوز به دنبال نام پرینتر باشید و با مشاهده آیکون پرینتری که تیک آن سبز است روی آن راست کلیک کنید. سپس روی گزینه See what’s printing کلیک کنید. در صورتی که وضعیت پرینتر Pause printing و Use Printer Offline باشد و تیک این گزینه ها خورده باشد، روی آنها کلیک کرده و تیک شان را بردارید تا مجددا دستگاه آنلاین شود.

 

وضعیت پرینتر در ویندوز را بررسی کنید

 

Print Spooler Service را مجددا راه اندازی کنید

راه حل بعدی برای رفع مشکل آفلاین شدن پرینتر راه اندازی مجدد سرویس اسپولر است. با این سرویس کاربران می توانند صف چاپ را کنترل کنند و از طرفی نیز این سرویس سیستمی ویندوز بین پرینتر با نرم افزارها تعاملات مورد نیاز را ایجاد می کند. در صورت از کار افتادن و بروز مشکل در این سرویس مشکلاتی در پرینتر ایجاد می شود که یکی از آنها آفلاین شدن است. در نتیجه می توان با ریستارت کردن و راه اندازی مجدد این سرویس پرینتری که آفلاین شده است را مجددا آنلاین کرد. برای راه اندازی این سرویس باید در ویندوز عبارت Services app را سرچ کرده و با ورود به آن وارد قسمت Local services شوید. حالا در پایین این صفحه به دنبال Print Spooler بگردید و وضعیت این بخش را بررسی کنید. با راست کلیک کردن روی این گزینه و انتخاب گزینه ریستارت، می توان این سرویس را مجددا راه اندازی کرد تا پرینتر باز هم فعال شود.

 

نصب مجدد پرینتر

در نهایت آخرین گزینه ای که برای رفع مشکل آفلاین شدن پرینتر پیشنهاد می شود، حذف پرینتر و نصب دوباره آن است. با حذف پرینتر در ویندوز از بخش پرینترها و اسکنرها می توان مشکلات قبلی دستگاه را نیز حذف کرد. در نظر داشته باشید که با حذف کردن پرینتر تمامی نرم افزارهای نصب شده روی آن هم حذف می شوند و باید مجددا آنها را نصب کرد. در نظر داشته باشید که با توجه به مدل دستگاه ممکن است نیاز باشد که برای یافتن روش ریستارت کردن و راه اندازی مجدد پرینتر از راهنمای وب سایت سازنده کمک بگیرید.

 

 

/ پایان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR