شش سوالی که باید قبل از انتخاب شغل مدیر محصول از خود بپرسید

images 1679727341 641e9aed119aa - شش سوالی که باید قبل از انتخاب شغل مدیر محصول از خود بپرسید

 

در چند سال گذشته، شغل مدیر محصول مورد توجه بیشتری قرار گرفته و تعداد فرصت ‌های شغلی برای استخدام مدیر محصول در حال افزایش بوده‌اند. باتوجه به رونق این موقعیت شغلی، افراد بیشتری به یادگیری این تخصص و دنبال کردن این مسیر شغلی تمایل پیدا کرده‌اند. اگر شما هم قصد دارید در این حوزه فعالیت کنید، لازم است برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول موفق، ابتدا سوالات درستی را از خود بپرسید. در ادامه این مقاله، 6 سوال مهمی که قبل از انتخاب شغل مدیریت محصول باید از خودتان بپرسید آورده شده است.

 

1. چقدر انتقاد پذیر هستید؟

بسیاری از نقش‌های تخصصی، نیاز به دریافت بازخورد دارند. به عنوان یک مدیر محصول (product manager)، بخش بزرگی از فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید نیازمند دریافت نقد و بازخورد است. ممکن است مدیران داخلی به شما بگویند که ویژگی جدید محصول اشکالی دارد، مدیر فنی ایرادی را به شما گوشزد می‌کند، تیم اجرایی می‌پرسد که چرا به اهدافی که گفتید نمی‌رسیم و به همین ترتیب، شما به طور مداوم با نقد و بازخورد روبرو خواهید بود.

 

به همین دلیل، یکی از مهم ترین سوالاتی که قبل از جستجوی آگهی‌های استخدام مدیر محصول باید از خودتان بپرسید، این است که چقدراعتماد به نفس و توان پذیرش و درک بازخورد و انتقاد را دارید؟ باید بدانید که همه بازخورد و نقدهایی که دریافت می‌کنید، راهی برای یادگیری شماست. سعی کنید انتقاد را چیزی بدانید که می‌توانید از آن درس بگیرید. اگر کسی از شما انتقاد می‌کند، به این معنی است که به اندازه کافی به شما یا محصول اهمیت می‌دهد، بنابراین حاضر است برای انتقاد وقت بگذارد، و در نتیجه، این موضوع در حرفه‌ای‌تر شدن به شما کمک می کند.

 

2. آیا مهارت رهبری را در خود دارید؟

رهبری یکی از مهارت های نرم قابل یادگیری است، اما بسیاری از افراد این مهارت را از دوران کودکی در خود دارند. اما چرا این موضوع برای یک مدیر محصول ضروری است؟ با وجود عنوان «مدیر» در آگهی‌های استخدام مدیر محصول، بیشتر اوقات، شما مدیریت منابع انسانی را بر عهده ندارید، بلکه باید بتوانید به عنوان یک رهبر در کنار سایر افراد، فرآیند شکل‌گیری محصول را به درستی پیش ببرید.

چگونه یک مدیر محصول می‌تواند رهبری کند؟ رهبری در اینجا به این معنی است که طوری رفتار و عمل کنید تا تک تک افراد تیم شما احساس کنند که رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز به توانمند بودن آن‌ها در کار خود مربوط است. بدون کار فوق‌العاده‌ای که طراح UX (تجربه کاربری) انجام داد، مشتری هرگز موفق به استفاده از محصول نمی‌شد. تیم R&D تلاش زیادی برای تحقیق و توسعه درست صرف کرد، تیم‌های فروش، بازاریابی و هر تیم و فرد دیگری که در این فرآیند نقش داشته است، تاثیری مهم و اساسی در موفقیت محصول نهایی داشته است.

باید بدانید که فقط شما به تنهایی مسئول موفقیت و رسیدن به نتایج درست نیستید و هرگونه موفقیتی حاصل تلاش جمعی افرادی است که در کار خود تخصص و توانایی کافی دارند. بدون تلاش اعضای تیم، محصول نمی‌توانست خروجی موفقی داشته باشد.

در مقابل، وقتی اشتباهی پیش بیاید یا خروجی آنچه که انتظار می‌رفت نباشد، شما باید مسئولیت را برعهده بگیرید. باید بدانید که ایرادات و نرسیدن به نتایج نهایی مورد نظر در پروژه های ایجاد محصول، همیشه تقصیر مدیر محصول خواهد بود. اما این لزوما چیز بدی نیست، زیرا بخشی از کار شما محافظت از دیگران است تا با هم، به عنوان یک تیم، بتوانید محصول را محقق کنید. پذیرفتن مسئولیت اشتباهات تیم، نشان می‌دهد که شما یک رهبر واقعی هستید. این کار حس بهتری به اعضای تیم نیز می‌دهد؛ چراکه با دیدن رفتار شما و سرزنش نشدن حتی در زمانی که اشتباه از سمت آن‌ها بوده است، انگیزه و انرژی بیشتری برای تلاش کردن و رسیدن به نتایج بهتر پیدا می‌کنند.

 

3. آیا به اندازه کافی انرژی و انگیزه دارید؟

شاید در آگهی‌های استخدام مدیر محصول، با «پرانرژی و خودانگیخته بودن» به عنوان یکی از مزیت‌ها برای استخدام افراد روبرو شده باشید. قبلاً اشاره کردیم که مدیر محصول نقش رهبری تیم‌ها و افراد را برعهده دارد. در واقع شما نیرویی هستید که قطار ساخت محصول را به جلو می‌راند. بنابراین، فرقی نمی‌کند که تیم شما از نظر انرژی و انگیزه در اوج خود باشد یا در پایین‌ترین حالت، شما باید دائما این انگیزه و انرژی مثبت را به تیم تزریق کنید، و مهم است که در محیط کار فردی خود انگیخته و پرانرژی باشید.

 

4. آیا در انجام کارها توانایی کافی دارید؟

به‌عنوان یک مدیر محصول، لازم است به‌طور همزمان چندین کار انجام بدهید. نوشتن مشخصات محصول، صحبت با مشتریان، پاسخگویی به سؤالات تیم تحقیق و توسعه، برگزاری جلسات و… تنها بخشی از وظایف مدیر محصول هستند. شما مسئول ایجاد استراتژی و چشم انداز محصول، تعیین برنامه‌های عملی، پیاده سازی برنامه‌ها، پیش بینی مسائل و مشکلات و سنجش محصول هستید.

بنابراین، همانطور که می‌بینید، شما مسئولیت‌های زیادی را برعهده داشته و باید بتوانید به خوبی وظایف خود را اولویت بندی کرده و از پس تمام آن‌ها بربیایید.

 

5. آیا فردی خلاق هستید؟

خلاقیت در استخدام مدیر محصول اهمیت زیادی دارد. خلاق بودن برای یک مدیر محصول از دو جنبه حائز اهمیت است:

الف. کاملاً واضح است که برای خلق یک محصول، باید خلاق باشید. اگرچه فرآیند ایجاد و توسعه محصول نیازمند کار تیمی است، بسیاری از اوقات این شما هستید که باید راه‌حل‌های خلاقانه ارائه بدهید.

ب. وقتی از خلاقیت برای مدیر محصول صحبت می‌کنیم، به معنای فکر کردن خارج از چارچوب و یافتن راهی برای عملی شدن مواردی است که ممکن است در نگاه اول چندان عملی به نظر نرسند.

 

6. آیا می‌دانید چگونه همدلی نشان دهید؟

به عنوان یک مدیر محصول، علاوه بر مهارت های ارتباطی، نیاز به مهارت همدلی داشته و باید نسبت به همکاران و مشتریان درک و همدلی داشته باشید. شما باید هوش هیجانی بالایی داشته و احساسات آن‌ها را درک کنید. محصولاتی که می‌سازید باید بر احساسات افراد تأثیر بگذارند. وقتی محصولی را می‌سازید، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کاربر را متقاعد کنید که از محصول شما استفاده کند. تصمیمی که کاربر می‌گیرد یک تصمیم احساسی است، چیزی است که چشمان او می‌بینند و باعث می‌شود که او احساس راحتی و جذابیت کند. توجه به همه این احساسات بخش بزرگی از نقش روزانه شماست.

 

جمع‌بندی

مانند بسیاری از مشاغل دیگر، مدیریت محصول کار آسانی نیست. گاهی اوقات، نقش یک مدیر محصول بسیار سخت اما در عین حال بسیار ارزشمند است. شما به عنوان یک مدیر مسئول با چالش های زیادی مواجه خواهید بود و باید فردی باشید که می‌تواند با برقراری ارتباط صحیح، دیگران را در این مسیر پرپیچ و خم هدایت و همراهی کند. در این مقاله 6 سوال مهمی را بررسی کردیم که قبل از جستجوی آگهی‌های استخدام مدیر محصول و تصمیم گیری برای شروع کار در این حوزه باید از خود بپرسید. اگر پاسختان به تعداد بیشتری از سوالات این مقاله مثبت بوده است، می‌توانید با تقویت موارد دیگر به یک فرد موفق در حوزه های مدیریت و طراحی محصول تبدیل شوید.

 

 

/ پایان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR