طراحی،مشاوره و اجرای انواع سردخانه

طراحی،مشاوره و اجرای انواع سردخانه

 

همه ما محصولات فاسد شدنی به مانند تره بار، میوه و … آشنا هستیم؛ برای ذخیره سازی این محصولات به طوری که فاسد نشوند و ماندگاری بیشتری داشته باشند، باید آنها را در دمای پایین نگه داری کرد که این کار با استفاده از سردخانه، میسر می‌شود. سردخانه با ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند سرمایش را در بین طبقات مختلف تقسیم کنند که درنتیجه باعث می‌شود تا همین محصولات را در زمان بیشتری ماندگاری داشته باشند.

پس مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای سردخانه‌ها این است که از فاسد شدن محصولات مختلف، جلوگیری کنند و البته فقط همین مورد نیست؛ این دستگاه باید بتوانند  تا در صورت جلوگیری از فاسد شدن، کیفیت محصولات را هم حفظ کنند که این موضوعات مربوط می‌شود به نکاتی که در زمان ساخت سردخانه رعایت شده.

 

تجهیزات اصلی سردخانه ها

قبل از اینکه به سراغ بحث‌های پیچیده‌تر طراحی سردخانه برویم، بهتر است که ابتدا با تجهیزات اصلی سردخانه‌ها نیز آشنا باشید. درواقع این تجهیزات در انواع اجرای سردخانه‌ها برابر است و باید در همه آنها از این تجهیزات استفاده شود. این تجهیزات عبارتند از:

  • کمپرسورها یکی از اجزای اصلی هر سرخانه‌ای به شمار می‌روند که درواقع افزایش فشار مبرد جزو وظیفه‌های همین کمپرسورهاست.
  • کندانسور سردخانه یکی دیگر از تجهیزات اصلی در زمان ساخت سردخانه است که وظیفه انتقال گرمای مبرد را به سمت بیرون از سردخانه را به عهده دارد.
  • دستگاه انبساط که هماطور از اسمش هم مشخص است، برای ایجاد افت فشار مبرد از آنها و در سردخانه‌ها استفاده می‌شود.
  • اوپراتور که دیگر احتمالا همه با آن اشنا هستید وظیفه انتقال گرمای محیط داخلی را به سمت مبرد دارد؛ یکی از وظایف دیگر کمپرسور که در بالا هم توضیح دادیم، برای خارج کردن گازی‌هایی که از سمت اوپراتور ایجاد می‌شود.
  • یکسری دستگاه‌های ایمنی به مانند فیلترها، شیرهای سرویس، تابلو برق و …

 

معرفی سردخانه ثابت

مهم‌ترین استفاده از سردخانه‌های ثابت برای اجرای سردخانه‌های کوچک و متوسط است. در این سردخانه نمی‌توان محصولاتی را در حجم زیاد نگهداری کرد؛ البته به همین دلیل باعث شده تا رستوران‌ها از این نوع سردخانه‌ها استقبال کنند و از آنها برای نگهداری محصولات خودشان به مانند میوه‌ها استفاده کنند.

در بین انواع سردخانه‌ها، سردخانه‌های ثابت جزو پرکاربردترین و محبوب‌ترین‌ها هستند. البته به غیر از رستوران‌ها، از آنها در مکان‌های دیگری به مانند هتل، فست فود، ساندویچی و … نیز استفاده می‌شود.

 

ویژگی سردخانه ثابت

برای استفاده از سردخانه ثابت، شما ابتدا نیاز است تا با مزایا و ویژگی‌های این سردخانه آشنا باشید و سپس برای ساخت سردخانه ثابت اقدام کنید. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی‌های سردخانه ثابت را به شما معرفی می‌کنیم:

  • سردخانه‌های ثابت با وجود ابعاد کوچک، ولی قدرت ماندگاری و استحکام بالایی دارند.
  • این سردخانه‌ها را به دلیل ابعاد کوچک می‌توان در تناژ بالا نیز تولید کرد.
  • سردخانه‌های ثابت قابلیت اجرا و قراگیری یونیت را دارند و یعنی می‌توان جدا از بدنه و فضای اطرف سردخانه نیز از آنها استفاده کرد.
  • در داخل این سردخانه‌ها، طبقاتی با تحمل بالا وجود ندارند؛ ولی قابلیت احداث طبقات داخلی سنگین در سردخانه‌های ثابت هست که در صورت نیاز می‌توانید با احداث این طبقات، اقدام به ذخیره سازی محصولات در حجم زیاد کنید.

 

معایب سردخانه ثابت چیست؟

تا الان با مزایا و ویژگی‌های سرخانه ثابت آشنا شدیم؛ ولی اینطور نیست که این سردخانه فقط دارای مزایا باشد و هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد. شما باید قبل از طراحی سردخانه با معایب آنها نیز آشنا باشید تا بتوانید بر اساس نیاز خودتان، بهترین نوع را خریداری کنید.

در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین این مزایا را به شما معرفی می‌کینم:

  • اگر نیاز به جا به جایی فوری داشته باشید، این سردخانه‌ها مناسب کار شما نیستند.
  • در زمان جا به جایی هم هزینه‌های زیادی را باید جهت این کار، پرداخت کنید.
  • در بخش مزایا گفتیم که به دلیل ابعاد پایین، می‌تواند آنها را در تناژ بالا نیز تولید کرد. ولی در صورت استفاده از تناژ بالا، باید حتما از زیرساخت‌های بتنی استفاده کنید.
  • برای حراست از فضای سردخانه، مشکلات مختلفی وجود دارد که کار را کمی دشوار می‌کند.

 

معرفی سردخانه متحرک

اگر شما قصد ساخت سردخانه کوچک یا یک سردخانه متوسط را در داخل سوله‌ها یا در فضای بزرگ را دارید، بهترین انتخاب برای شما، سردخانه متحرک است که آن را با اسم سردخانه کانکسی هم می‌شناسند.

همانطور که در بالا و در بخش سردخانه‌های ثابت هم توضیح دادیم، در طراحی سردخانه ثابت از اتاق‌ها استفاده می‌شود و این در صورتی است که در سردخانه‌های متحرک از کانکس یا سازه‌های فلزی استفاده می‌شود.

 

بررسی کاربرد سردخانه متحرک

در بالاتر گفتیم که سردخانه‌های ثابت به دلیل ابعاد کوچک، از آنها در رستوران‌ها، فست فود، هتل و .. استفاده می‌شود. ولی اجرای سردخانه متحرک برای این مکان‌ها نیست و از آنها برای نگهداری محصولات نسبتا مهم‌تری به مانند پروئتین، صنایع دارویی، صنایع لبنیاتی و … استفاده می‌شود.

 

ویژگی سردخانه‌های متحرک

در این بخش می‌خواهیم تا نگاهی به ویژگی سردخانه‌های متحرک بیندازیم تا در زمان خرید یا اجرای سردخانه، انتخاب مطمئن‌تر داشته باشید. موارد زیر جزو مهم‌ترین ویژگی‌های این سردخانه‌ها هستند:

بدنه سردخانه متحرک

احتمالا شما هم در زمان تحقیقات خودتان متوجه شدید بدنه هر سردخانه، جزو مهم‌ترین بخش‌های آنها به شمار می‌رود. پس باید بایدتان باشد در ساخت بدنه سردخانه، باید حتما از ورق‌هایی استفاده کنند که بهترین بازخورد را ارائه بدهد و درواقع مانع نفوذ گرما و خروج سرما شود.

بدنه اکثر این سردخانه معمولا از جنس ساندویچ پانل (Sandwich panel) هستند. ساندویچ پانل‌ها دارای مقاومت بالا و طول عمر و ماندگاری زیادی هستند و در صورتی است که هم وزن بسیار سبکی را دارند و هم اینکه دارای ظاهری زیباست.

 

تعیین دمای اواپراتور و اختلاف دمای اواپراتور

برای آنکه عمل جذب گرما از سیال خنک شونده (مثلا هوا در سردخانه) انجام شود، باید اختلاف دمای اواپراتور سردخانه به درستی انتخاب شود. منظور از اختلاف دمای اواپراتور، تفاضل دمای سیال خنک شونده (مثل هوا در سردخانه) و دمای سطح اواپراتور است.

انتخاب دمای مناسب برای اواپراتور بسیار مهم است، چرا که اگر این دما پایین‌تر از مقدار مناسب انتخاب شود، دمای هوای خروجی از اواپراتور کمتر از میزان مطلوب خواهد بود. و بالعکس اگر دمای اواپراتور بالاتر انتخاب شود، یا عمل انتقال حرارت انجام نمی‌شود یا این مقدار کم بوده و دمای سیال خروجی بالاتر از حد مطلوب می‌شود که در هر دو صورت مشکل ساز خواهد بود.

 

قابلیت جا به جایی

برخلاف سردخانه‌های ثابت که امکان جا به جایی فوری برای آنها وجود ندارد، در سردخانه‌های متحرک امکان جا به جایی فوری وجود دارد که مراحل جا به جایی نیز به راحتی انجام می‌شود. چون اجزای سردخانه متحرک به راحتی از همدیگر جدا می‌شوند.

 

موتور سردخانه

موتورهای به کار رفته در سردخانه متحرک، از جنس دانفوس یا کوپلند هستند که قدرت 1.5 اسب بخار را دارند.

 

تابلو برق

این بخش دیگر بستگی به مهارت متخصص در زمان ساخت سردخانه دارد؛ چون این تابلو برق‌ها باید به صورت اصولی و با کیفیت بالا نصب شوند و دلیل آن هم این است که تمام قطعات سردخانه‌ها بر روی همین تابلو برق ها قرار می‌گیرند.

 

/ پایان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR