علائم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو

images 1669539419 - علائم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو

احتمالا می‌دانید که مفصل زانو یکی از پر‌تحرک‌ترین و ناپایدارترین مفاصل بدن است؛ تاکنون به استحکام و ثبات استخوان‌هایتان فکر کرده‌اید؟ می‌دانید چه چیزی باعث این استحکام شده‌ است؟ می‌دانید چگونه می‌توانید این‌چنین راحت بدوید، راه بروید و بنشینید؟ شاید عجیب باشد، اما نوارهای الاستیک بافتی که استخوان‌ها را بهم متصل و آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارند، چنین راحتی را برایتان به ارمغان آورده‌اند. نوارهایی که رباط یا لیگامان نام دارند و در صورت آسیب می‌توانند درد و ناراحتی زیادی را برای افراد به ارمغان بیاورند.

در این مطلب قصد داریم انواع رباط‌های صلیبی زانو، علت پارگی رباط‌های صلیبی، علائم و شیوه درمان آن را بررسی کنیم. به خواندن ادامه دهید تا علاوه‌بر موارد مذکور با سریع‌ترین و بهترین روش ارتباط با پزشکان و مشاوران نیز آشنا شوید.

 

انواع رباط‌های زانو

در ساختار زانو چهار رباط اصلی و مهم وجود دارد که تحت عناوین رباط‌های طرفی داخلی و خارجی و رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی شناخته می‌شوند. این لیگامان‌ها به صورت مایل درون مفصل زانو قرار دارند و حرکت ساق پا، حرکت زانو و مفصل را کنترل می‌کنند و مانع تحرک بیش از حد مفصل می‌شوند. از این بین روی صحبت ما با دو رباط صلیبی است؛

رباط صلیبی قدامی در مرکزی‌ترین قسمت زانو قرار دارد و مسئول کنترل حرکت استخوان ساق پا و استخوان درشت نی به سمت جلو است؛ رباط صلیبی خلفی نیز در ناحیه مرکزی زانو قرار گرفته و مسئولیت کنترل حرکت ساق پا و زانو به سمت عقب را برعهده دارد. در شرایط عادی این رباط می‌توانند در مقابل کشش و حرکات مختلف مقاومت کنند اما در مواردی دچار آسیب می‌شوند و می‌توانند افراد را در شرایط بحرانی قرار دهند. در ادامه علت پارگی رباط صلیبی زانو و چگونگی آن را شرح می‌دهیم.

 

پارگی رباط صلیبی زانو چگونه رخ می‌دهد؟

وجود مقدار زیادی فیبر‌های کلاژن در رباط‌ها باعث می‌شوند که آن‌ها در برابر نیروهای کششی مقاوم باشند. بررسی نظر بهترین دکتر گوارش تهران نشان می‌دهد که داشتن تغذیه غنی می‌تواند استحکام رباط‌های بدن را افزایش دهد زیرا این فیبرها که معمولا از طریق خوراک به بدن می‌رسند.

گفتیم رباط‌ها مقاومت دارند اما دامنه این مقاومت محدود است و در صورت وارد شدن نیروهای کششی بیش از حد، دچار آسیب و پارگی می‌شوند. بد نیست بدانید که صدمه رباط‌های صلیبی زانو به سه درجه مختلف تقسیم می‌شود:

  1. آسیب دیدگی درجه یک: پارگی رباط جزئی و خفیف است و مفصل زانو دچار بی‌ثباتی نمی‌شود.
  2. آسیب دیدگی درجه ۲: فیبرها از هم گسسته می‌شوند و مفصل زانو دچار بی‌ثباتی می‌شود.
  3. آسیب دیدگی درجه سوم: این سطح نهایت ماجرا است و مفصل زانو به طور کامل ثبات خود را از دست می‌دهد.

این آسیب دیدگی با علائم زیادی همراه است که شناخت آن‌ها می‌تواند در آغاز روند درمان کمک کننده باشد. به خواندن ادامه دهید تا با علائم پارگی رباط صلیبی زانو آشنا شوید.

 

علت‌های بروز پارگی رباط صلیبی زانو

مهم‌ترین علت بروز پارگی رباط‌های صلیبی زانو، وارد شدن فشار و کشش ناگهانی به مفصل است. از جمله عواملی که می‌توانند باعث وارد شدن این فشار شوند می‌توانیم به چرخش زانو، وارد شدن ضربه شدید به مفصل، حرکات ناگهانی و حساب نشده، ورزش‌های سنگین، فرود از ارتفاع، توقف ناگهانی و… اشاره کنیم. این عوامل می‌توانند آسیب‌هایی جزئی تا شدید در بر داشته باشند. در آسیب‌های خفیف تنها رباط کمی کشیده می‌شود و پس از مدتی بهبود می‌یابید اما قضیه همیشه به این سادگی نیست.

 

images 1669539420 - علائم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو

 

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو آنقدر دردناک و عذاب آور است که در همان لحظه اول متوجه حضور مهمان‌ ناخوانده خود می‌شوید. بنابراین نیازی نیست الان خودتان را معاینه کنید و به سلامت خود مشکوک باشید. البته علائم این عارضه متناسب با شدت آسیب متفاوت هستند و در هر فرد به گونه‌ای ظاهر می‌شوند. موارد زیر از شایع‌ترین علائم پارگی مفصل زانو هستند:

  • تورم
  • کبودی
  • درد شدید
  • رگ به رگ شدن
  • خون‌ریزی زیر پوستی
  • احساس بی ثباتی در زانو
  • احساس بروز ترک یا شکستگی در زانو
  • سر شدن ناگهانی در اثر از بین رفتن فیبرهای مفصلی
  • ناتوان در انجام فعالیت و از دست دادن دامنه حرکتی (راه رفتن، دویدن و…)

 

پیش‌گیری از بروز آسیب به رباط صلیبی

اکنون با ماهیت، علل و علائم پارگی رباط صلیبی زانو آشنا شدید، احتمالا خودتان می‌توانید شیوه‌های پیش‌گیری از بروز این عارضه را حدس بزنید. از نظر متخصص ارتوپد مهم‌ترین کاری که افراد برای پیش‌گیری باید انجام دهند قرار نگرفتن در شرایط خطرناک است. مثلا به جای پریدن از پله، آرام آرام آن‌ها را طی کنید. یا در هنگام انجام حرکات ورزشی، سعی کنید حرکات را اصولی و تحت نظر مربی انجام دهید. همچنین موارد زیر نیز می‌توانند در پیش‌‌گیری از بروز آسیب به رباط صلیبی موثر باشند:

  • قرار دادن تمرینات تقویت پا در برنامه ورزشی
  • استفاده از کفش مناسب و استاندارد در هنگام فعالیت
  • استفاده از تکنیک‌های استاندارد در هنگام پرش و فرود
  • انجام دادن تمریناتی برای تقویت هسته مرکزی بدن؛ نقاطی مانند باسن، لگن و پایین شکم

images 1669539421 - علائم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو

 

تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

برای تشخیص پارگی رباط صلیبی، پزشک ابتدا از معاینه فیزیکی استفاده می‌کند. او زانو را از نظر تورم و شدت حساسیت مورد بررسی قرار می‌دهد و دامنه حرکتی فرد را کنترل می‌کند. اما در موارد حاد و برای حصول اطمینان بیش‌تر گاهی آزمایش‌هایی نیز تجویز می‌شود. مواردی مانند اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI))، التراسوند و… در ادامه این موارد را توضیح می‌دهیم:

  • اشعه ایکس: با اینکه اشعه ایکس بافت‌های نرم و تاندون‌ها را نشان نمی‌دهد، اما برای پیداکردن رد شکستگی استخوان مفید است.
  • MRI: این شیوه تصویربرداری برای مشاهده بافت‌های نرم و سخت بدن استفاده می2ود و می‌تواند تصویر خوبی از میزان آسیب رباط صلیبی و سایر بافت‌های زانو را نشان دهد.
  • التراسوند: امواج صوتی می‌توانند در بررسی صدمات رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات زانو کمک کننده باشند.

 

درمان پارگی رباط صلیبی زانو

بهترین پاسخ برای درمان پارگی رباط زانو در سایت درمانکده آمده است. پزشک بسته به شرایط بیمار و شدت آسیب روش‌هایی را تجویز می‌کند. معمولا اگر آسیب کم باشد با فیزیوتراپی، ورزش‌های سبک، قرار دادن یخ، قرار دادن زانو در ارتفاع، تمرینات توانبخشی و در مجموع استراحت روند درمان طی می‌شود. اما در موارد حاد و بحرانی پزشک عمل جراحی را توصیه می‌کند. این شیوه درمانی بیش‌تر برای ورزشکاران، کسانی که بیش از یک رباط آسیب دیده دارند و افرادی که در حین فعالیت بی‌ثباتی حس می‌کنند، تجویز می‌شود.

در حین عمل، جراح رباط آسیب دیده را بر‌می‌دارد و آن را با تاندون جایگزین می‌کند. پس از این عمل بیمار باید مدتی در دوره‌های توان‌بخشی شرکت کنند تا قوای از دست رفته را باز یابد و عمل پیوند با موفقیت خودش را نشان دهد.

 

پارگی رباط صلیبی زانو؛ عارضه‌ای با عوارض‌های بسیار

در این مطلب پارگی رباط صلیبی زانو را بررسی و علل و علائم رایج آن را معرفی کردیم. این عارضه با درد و علائم زیادی همراه است بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید متوجه چنین چیزی در بدنش نشده است. توصیه اکید ما این است که در صورت مشاهده هرگونه علائم سریعا با پزشکان و مشاوران درمانکده ارتباط بگیرید و مشکلات خود را مطرح نمایید. زیرا در صورت بی‌توجهی و عدم درمان مواردی مانند آرتروز زانو، آرتریت و مشکلات مرتبط با مفصل گریبان‌گیر شما می‌شوند.

 

/ پایان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR