انواع کنترل پنل های مدیریت هاست

انواع کنترل پنل های مدیریت هاست

4 کنترل پنل مدیریت هاست

هاست یکی از قسمت های اصلی تشکیل دهنده سرور می باشد عضوی از فضای اینترنتی است. هاست ها در کنار اینکه انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند، از کنترل پنل های متعددی بهره مند هستند که انتخاب هر کدام از آنها به سیستم عامل شما بستگی دارد.

حالا در ادامه به بررسی انواع کنترل پنل ها می پردازیم تا قبل از خرید هاست با ویژگی های آنها آشنا شوید. از این رو با ما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

کنترل پنل هاست چیست؟

از آنجایی که بر روی هاست اطلاعات و فایل های مختلفی ذخیره می شوند، باید بتوان بر روی آن ها نظارت کامل را داشت و آنها را مدیریت کرد. برای مدیریت این فایل ها نیاز به کنترل پنل می باشد که بر روی سیستم عامل سرور شما نصب می شود. زمانی کنترل پنل به شما اختصاص داده می شود که هاست مورد نظرتان را ایجاد کنید. با این کار از آدرس اینترنتی خودتان نیز مطلع خواهید شد.

پس به طور کلی با استفاده از این عضو از فضای اینترنتی می توانید کارهای زیر را با دقت و توجه بالا به انجام برسانید:

  • مدیریت فایل های موجود
  • مدیریت Email
  • مدیریت FTP
  • مدیریت تنظیمات
  • و …

 

انواع کنترل پنل های هاست

2 - انواع کنترل پنل های مدیریت هاست

کنترل پنل های هاست بر اساس دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز تعیین می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • سی پنل (Cpanel)
  • دایرکت ادمین (Directadmin)
  • پلسک (Plesk)
  • کنترل پنل های رایگان (Kloxo)

 

“هاست ابری؛ سادگی‌هاست اشتراکی به همراه قدرت سرور ابری! این تعریف ما از این سرویس است. با خریدهاست ابری علاوه بر اینکه با استفاده از کنترل پنل دایرکت ادمین به‌سادگی سرویس خود را مدیریت می‌کنید، قیمت‌هاست شما کاهش و قدرت استفاده از منابع شما افزایش می‌یابد.”

 

 کنترل پنل سی پنل (Cpanel)

یکی از کنترل پنل هایی که مبتنی بر سیستم عامل لینوکس طراحی شده است، سی پنل می باشد. از این رو اگر زبان برنامه نویسی سایت شما PHP و یا لینوکس باشد، بهترین گزینه ای که در اختیار شما قرار دارد، کنترل پنل سی پنل است. از آنجایی که محیط اختصاص داده شده به این پنل ساده  و کاربر پسندانه است، افراد زیادی استفاده از آن را به گزینه های دیگری ترجیح می دهند. از این رو می توان گفت درصد بالایی از کاربران این کنترل پنل را مورد استفاده قرار می دهند.

 

دایرکت ادمین (Directadmin)

کنترل پنل دایرکت ادمین یکی دیگر از مواردی می باشد که در هاست ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این کنترل پنل برای سیستم عامل لینوکس و زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است. از آنجایی که محیط دایرکت ادمین بسیار ساده می باشد، کاربران بسیاری به آن علاقه نشان می دهند. ولی با توجه به بررسی ها و آمارهای نشان داده شده، محبوبیت آن به اندازه کنترل پنل سی پنل نمی باشد.

 

پلسک (Plesk)

به طور کلی می توان گفت اگر سیستم عامل شما ویندوز است، چاره ای جز استفاده از کنترل پنل پلسک ندارید که زبان برنامه نویسی استفاده شده برای آن ASP می باشد. هر چند انتخاب شما برای سیستم عامل ویندوز بسیار محدود می باشد ولی کنترل پنل با داشتن محیطی ساده و کاربردی توانسته رضایت کاربران را به سمت خود جلب کند و عملکرد قابل قبولی را در مدیریت فایل ها و ایمیل ها به اشتراک بگذارد.

 

کنترل پنل های رایگان (Kloxo)

کنترل پنل هایی که در بالا به آنها اشاره شد، از مشخصه و ویژگی رایگان بودن برخوردار نیستند و برای داشتن کارکرد بالا نیاز است تا لایسنس هر کدام از آنها را تهیه کنید. البته خبر خوبی که برای شما کاربران وجود دارد این است که شما وظیفه ای در تهیه این لایسنس ها ندارید. بلکه این کار مهم را مدیر سرور و همچنین شرکت خدمات دهنده سایت به انجام میرساند. ولی به طور کلی شاید بعدها جدا از هر سیستم عاملی نیاز به نصب یک کنترل پنل داشته باشید. در این صورت می توانید از نوع رایگان این کنترل پنل ها بهره مند شوید که برترین گزینه پیش روی شما Kloxo است.

البته تنها Kloxo رایگان و قابل دسترس نمی باشد و موارد دیگری نیز وجود دارد که بسته به سلیقه و یا انتخاب خودتان می توانید یکی از آن ها را بپذیرید. از آنجایی که کنترل پنل Kloxo یکی از قدیمی ترین ها به حساب می آید و به صورت لایه باز نیز طراحی شده است، انتخاب آن در اولویت قرار دارد.

 

دیگر کنترل پنل های هاست

در بالا به کنترل پنل هایی اشاره شد که محبوبیت بسیار بالایی دارند و به نوعی شناخته شده هستند. ولی امروزه موارد دیگری نیز وجود دارند که برای هاست مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از آن ها در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز نصب می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

LX Admin

یکی از کنترل پنل های لینوکسی که بین افراد چندان شناخته شده نمی باشد، LXAdmin است. بازار هاست ایران بیشترین استفاده را از این کنترل پنل دارد. همچنین هزینه ای که برای استفاده از آن باید بپردازید، بسیار ناچیز و کم می باشد. به همین علت بر اساس بررسی هایی که انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که احتمال بسیار زیادی وجود دارد تا این کنترل پنل رقیب و یا حتی جایگزینی برای سی پنل و پلسک شود.

امکاناتی که از LXAdmin می توانید مشاهده کنید به صورت کامل هستند و از آن برای مدیریت منابع باز بهره گرفته می شود.

کنترل پنل های دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آن ها چندان زیاد نمی باشد ولی می توانند عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند. از این موارد می توان به کنترل پنل هایی همچون Cortex، Usermin، H-sphere، Webmin و InterWorx اشاره کرد.

تمامی گزینه های ذکر شده برای نصب و مدیریت فایل ها در سیستم عامل لینوکس طراحی شده اند.

 

جمع بندی

هاست با انواعی که به خود اختصاص داده است، تبدیل به یکی از اصلی ترین اعضای فضای اینترنتی شده است. به منظور در دست گرفتن مدیریت فایل های موجود نیاز به ابزار دیگری تحت عنوان کنترل پنل وجود دارد. همانطور که اشاره گردید کنترل پنل ها به دو صورت لینوکسی و ویندوزی طراحی می شوند که استفاده از هر کدام آن ها به سیستم شما بستگی دارد. ولی به طور کلی از کنترل پنل هاست ویندوز زمانی بهره برده می شود که شما از بانک اطلاعاتی و یا اسکریپت هایی همچون asp یا asp.net استفاده کنید.

 

 

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یاس دانلود هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

 



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR