معرفی بهترین زبان ها برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016

معرفی بهترین زبان ها برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016

 

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل

| برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016، کدام زبان را انتخاب کنیم؟ |

 

از آن جا که پیش بینی می شود فروش گوشی های هوشمند تا انتهای سال 2016، به تعداد 1.6 میلیارد واحد برسد، بسیاری از افراد تصمیم گرفته اند با اراده ای محکم به این حرفه وارد شده و از همین حالا خود را برای تبدیل شدن به یک دولوپر حرفه ای آماده کنند. از زمان عرضه اولین نسل از آیفون در سال 2007، بازار توسعه اپلیکیشن های گوشی های موبایل به یک صنعت پر رونق تبدیل شد که افراد بسیاری کسب و کارهای بزرگی را با آن راه اندازی کردند.

چندی بعد، با توسعه و معرفی رسمی سیستم عامل اندروید از سوی کمپانی گوگل، رقابتی بسیار جذاب در میان توسعه دهندگان این دو سیستم عامل شکل گرفت که بازار اپلیکیشن های گوشی های هوشمند را بیش از پیش داغ کرد. بر اساس آخرین گزارشی که در سال 2015 منتشر شد، مقدار 90% از گوشی های هوشمند بازار را دستگاه های iOS و اندروید تشکل می دهند، تعداد اسمارت فون های دنیا 2.6 میلیارد عدد و تعداد اپلیکیشن های موجود به تعداد 3 میلیون عدد می رسد.

صرف نظر از دلیلی که شما را به مطالعه این مطلب کرده است، باید بگوئیم که این یک تصمیم بزرگ برای شماست، چه زبان برنامه نویسی ای را برای توسعه انتخاب خواهید کرد؟ خوشبختانه تیم یاس دانلود، با آماده سازی یک مقاله نسبتاً جامع، سعی بر آن دارد که شما را در این انتخاب راهنمایی کرده تا بتوانید زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنید. هم اکنون می توانید ادامه این مقاله آموزشی مفید را به صورت رایگان در ادامه مطلب سایت یاس دانلود مطلعه نمایید.

 

 

 

جاوا – Java

سال 2015، مصادف بود با بیستمین سالگرد تولد زبان جاوا؛ دلایل بسیار زیادی برای برگذاری یک جشن تولد بزرگ برای این شاهکار دنیای برنامه نویسی وجود دارند ! جاوا یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در دنیاست که در حال حاضر 9 میلیون دولوپر از دنیای جاوا هستند.

 

App2016Dev1 - معرفی بهترین زبان ها برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016

 

سیستم عامل اندروید، ساخته ی کمپانی گوگل، از جاوا به عنوان بیس و اساس تمام اپلیکیشن های اندروید استفاده می کند. با وجود اینکه جاوای به کار گیری شده در اندروید دقیقاً همان زبان برنامه نویسی جاوا نیست، اما این دو تا حد بسیاری نزدیک به همدیگر هستند. از این رو یادگیری زبان جاوا را می توان به عنوان پیش نیاز، پایه و اساس یادگیری برنامه نویسی اندروید به شمار آورد.

سیستم عامل اندروید، در حال حاضر به شکل سرسام آوری بر روی 60% از کل تلفن های همراه بازار قرار گرفته است، از این رو باید توجه داشت در صورتی که شما قصد دارید یکی از توسعه دهنده های اندروید باشید، یادگیری زبان جاوا اولین قدم پیشنهادی برای شماست.

 

ویژگی های کلیدی زبان جاوا :

– قابلیت اجرا بر روی تقریبا تمامی پلتفرم ها

– شیء گرا بودن

– کتابخانه های منبع باز

– جامعه آموزش و راهنمای بسیار وسیع برای آموزش جاوا و اندروید

– یادگیری آسان

– امکان خوانایی بسیار

– دارا بودن IDE های پیشرفته با قابلیت توسعه کدهای به شکل بهینه، عیب یابی آسان و …

 

چه چیزهایی را لازم داریم؟

الف) نصب یک IDE

شناخته شده ترین IDE های موجود Eclipse و Android Studio هستند. (کمپانی گوگل، به طور رسمی اندروید استودیو را پیشنهاد می کند.)

ب) نصب Software Development Kit (SDK)

قابل دریافت از نشانی دولوپر اندروید در وب سایت گوگل

 

منابع پیشنهادی :

الف) وب سایت اندروید دولوپر – Android Developer Website

ب) آموزش های اوراکل جاوا – Oracle Java Tutorials

ج) آموزش های رایگان اندروید از Udacity برای برنامه نویسان مبتدی – Android Development for Beginners

د) آموزش های رایگان جاوا از Udemy برای برنامه نویسان خیلی مبتدی – Java Tutorial For Complete Beginners

 

سوئیفت – Swift

سیستم عامل iOS کمپانی اپل، از لحظه تولد به زبان Objective C نوشته میشد، تا اینکه بالاخره اپل تصمیم گرفت آبجکتیو سی را با یک زبان امن، سریع و کاملا اختصاصی با نام سوئیفت جایگزین کند. یکی از بهترین مزایای سوئیفت این است که توسعه دهندگان می توانند در یک محیط، اپلیکیشن های خود را برای iOS و OS X توسعه دهند. با توجه به اینکه سوئیفت، یکی از جدیدترین زبان های برنامه نویسی در بازاری بسیار پر رونق است، می توانیم این مژده را به شما علاقمندان به توسعه اپلیکیشن های iOS و OS X بدهیم که پتانسیل بسیار بالای سوئیفت در بازار رقابتی آن با اندروید، تا حد بسیاری می تواند به سود جامعه برنامه نویسان آن باشد.

 

App2016Dev2 - معرفی بهترین زبان ها برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016

 

ویژگی های کلیدی زبان سوئیفت :

– سازگاری با iOS و OS X

– ساده سازی شده نسبت به آبجکتیو سی

– سینتکس جدید “Sugar” امکان خوانایی و رفع ارورهای برنامه ها را تا حد بسیاری بهبود بخشیده است

– چارچوب آینده فریمورک توسعه برنامه های شرکت اپل

– قابلیت گسترش آسان قابلیت ها با کتابخانه های پویا

 

چه چیزهایی را لازم داریم؟

الف) سیستم عامل OS X 10.9 و بالاتر (OS X Mavericks)

ب) نصب XCode 7 IDE

 

منابع پیشنهادی :

– وب سایت اپل دولوپر – Apple Developer’s Website

– منبع آموزشی غیر رایگان Udemy با قیمت 30 دلار – Swift Essentials

– منبع آموزشی غیر رایگان Lynda با هزینه ماهانه 25 دلار – Learn Swift 2: The Basics

 

اچ تی ام ال 5 + جاوا اسکریپت – HTML5 + JavaScript

HTML یک زبان شناخته شده، روان و ساده برای طراحی صفحات وب است. شما به کمک این زبان نمی توانید اپلیکیشن بسازید، اما شما می توانید جدیدترین نسخه آن یعنی HTML5 را با جاوا اسکریپت ترکیب کرده و به کمک آن دو، اپلیکیشن هایی را برای موبایل و وب بسازید. بسیاری از کاربران که از دوست داران زبان HTML هستند، توسعه اپلیکیشن با این زبان را نسبت به یادگیری روش های قبلی ترجیح می دهند، چرا که برای ساخت اپلیکیشن به این زبان، شما تنها کافیست یک بار کدنویسی اپ را انجام دهید. در ادامه شما می توانید این کد آماده را برای مقاصدی همچون دستگاه های iOS، اندروید و یا کامپیوترهای دسکتاپ خروجی بگیرید. این ویژگی، به معنای صرفه جوئی چشم گیر در زمان توسعه است و کاربر می تواند با یک بار کدنویسی، برنامه خود را برای تمامی پلت فرم های دلخواه عرضه کند.

 

App2016Dev3 - معرفی بهترین زبان ها برای برنامه نویسی موبایل در سال 2016

 

ویژگی های کلیدی زبان های اچ تی ام + جاوا اسکریپت :

– عدم نیاز به دستگاه خاص

– امکان کاربرد به عنوان اپلیکیشن موبایل یا وب

– قابلیت طراحی رسپانسیو برای اجرا در انواع صفحات وب با اندازه های مختلف

– دارا بودن مدیا پلی بک داخلی و عدم نیاز به ابزارهای دیگر

– قابلیت کش آفلاین

 

هرچند، با وجود تمامی این مزیت ها، یک ضعف مهم در عملکرد این زبان وجود دارد. برنامه هایی که با استفاده از زبان بومی برای دستگاه ها توسعه داده می شوند، دسترسی بهتری به قابلیت های مختلف آنان دارند و به بیان بهتر، برای آنان بهینه سازی شده اند. اپلیکیشن های HTML5 ممکن است از نظر انعطاف پذیری دارای مزایای بسیاری باشند، اما رتبه دهی اپلیکیشن هایی که به این زبان توسعه داده می شوند در بهترین حالت در مقدار زیر متوسط قرار می گیرند.

به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما نیاز به دسترسی به سخت افزارهای خاص نظیر دوربین را داشته باشد، دسترسی به آن با استفاده از زبان HTML5 تا حد بسیاری سخت، و گاه ناممکن خواهد بود.

 

چه چیزهایی را لازم داریم؟

از میان نرم افزارهای زیر، می توانید یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

الف) نرم افزار ویژوال استودیو در ویندوز – Visual Studio Code

ب) نرم افزار Sublime

ج) نرم افزار Brackets

 

منابع پیشنهادی :

– آموزش های رایگان Udemy از آغاز – Learn HTML5 From Scratch

– آموزش های رایگان Channel9 برای کاربران تازه وارد – HTML5 and CSS3 Fundamentals: Development for Absolute Beginners

 

شما کدام زبان را انتخاب می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید !

با وجود توسعه بسیار زبان های برنامه نویسی مختلف، هنوز به طور قطعی نمی توان انتخابی را درست یا غلط قلمداد کرد. هر یک زا زبان های مذکور دارای مزایای منحصر به فرد خود و دنیای نرم افزاری مخصوص به خود می باشند، اگر شما قصد آغاز برنامه نویسی برای پلتفرم های اندروید و iOS را دارید، بهترین مقاصد پیشنهادی به شما جاوا و سوئیفت هستند.

یادگیری حرفه ی کدنویسی، همانند بسیاری دیگر از حرفه ها نیازمند وقت و برنامه ریزی است. ممکن است حتی در انتخاب خود مرتکب اشتباه شوید، اما از همین اشتباه ها می توانید به انتخابی درست و صحیح برسید و در نهایت به یکی از بهترین دولوپرها تبدیل شوید. منابع رایگان بسیاری را در وب سایت های اینترنتی پیدا می کنید، پیشنهاد می کنیم جستجو کردن را ادامه داده و پیشنهادات خود را با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

 



مهرگان آی‌تی


فایروال
نرم افزارها و بازی‌هایی که دارای کرک، سریال یا Patch هستند، در صورت اتصال به اینترنت غیرفعال میشوند. برای جلوگیری از اتصال نرم افزارهایی که به اینترنت نیاز ندارند، باید از Firewall استفاده کنید تا در استفاده از نرم افزارها دچار مشکل خرابی کرک نشوید.



ترافیک نیمه بها
سایت و سرور دانلود "یاس دانلود" در داخل کشور میزبانی می شوند و در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت شده است. جهت اطلاع از نیم بها بودن ترافیک دانلودی، ریز مصرف تون رو چک کنید یا با ISP خود تماس بگیرید. در صورت نیمه بها نبودن می توانید در سامانه https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنید.
راهنمای دانلود گزارش نسخه جدید گزارش ارور 404 مشاهده QR